הסדרי שהות

עורך דין למשפחה יגאל אמסלם עוסק בייצוג בענייני הסדרי שהות ברחבי הארץ, מזה שנים רבות. לו ניסיון עשיר בתיקים מורכבים הנוגעים לקטינים ולהסדרי השהות. בשנים האחרונות חלו שינויים בולטים בתחום זה. הסדרי שהות, נקראו בעבר "הסדרי ראיה", הנם ההסדרים אשר נקבעים על ידי גורם שיפוטי, או על ידי ההורים בנוגע לזמני השהות של הקטינים עם כל אחד מהם. בהסדרים אלה נקבעים הימים בהם שוהים הקטינים עם האב והימים בהם שוהים עם האם. סוגייה זו הינה סוגיה חשובה ומשמעותית ביותר, לאור כי לה השפעה גדולה על בריאותם וחוסנם הנפשי של הקטינים. מחקרים מהשנים האחרונות מלמדים בצורה ברורה, כי הקטין זקוק לקשר יציב עם כל אחד מההורים לשם התפתחות בריאה, לרבות בפאן הרגשי והנפשי. בשל קיומים של סכסוכים רבים בנושא זה, ולמרבה הצער אף מקרים בהם עשה אחד ההורים שימוש במניעת או סיכול של הסדרי שהות, הסדרי השהות מקבלים תוקף בהחלטה שיפוטית מחייבת וזאת על מנת למנוע פגיעה בקטינים ולשם יציבות הקשר שלהם עם כל אחד מההורים. 

בעמוד זה תוכלו לקבל פרטים לגבי הסדרי שהות, הפרת הסדרי שהות והשינויים החלים בעית זו. 

ליעוץ משפטי חכם מעו"ד המתמחה בהסדרי שהות צרו קשר.

תוכן עניינים

כיצד נקבעים הסדרי שהות

כאשר נקבעים ימי השהות של הקטינים עם כל אחד מההורים על ידי בית המשפט , או בית הדין הרבני,  מוזמן תסקיר אשר מוגש על ידי פקידי סעד, אשר בוחנים כל מקרה לגופו, פוגשים בהורים ובקטינים כאשר הם אצל כל אחד מההורים, אם יש צורך משוחחים עם גורמים חינוכיים של הקטינים ועוד, בהתאם לנסיבות כל מקרה ומקרה ולאחר זאת, מגישים המלצות עם מספר חלופות לבית המשפט או בית הדין לפי העניין. יובהר כי אין בית המשפט או בית הדין מחוייב לקבל את ההמלצות כלשונן, אך לרוב באין נסיבות יוצאות דופן, נוטים בתי המשפט ובתי הדין הרבניים לקבל את המלצות פקידי הסעד ונותנים להן תוקף מחייב.

במקרה שהצדדים מסכימים על הסדרי השהות, עליהם להגיש הסכמותיהם לבית המשפט או בית הדין. אלה בוחנים את ההסכמות תוך ראיית טובת הקטינים ובהתאם מאשרים הסכמות ההורים ונותנים להסכמות תוקף מחייב או לחילופים מורים לשנותם. 

הפרת הסדרי שהות

חרף העובדה כי ניתן תוקף מחייב להסדרי השהות אשר נקבעים, ישנם למרבה הצער מקרים בהם אין הם מקויימים , ונדרש להגיע שוב אל בית המשפט או בית הדין בעניין זה. הדבר קורה לרוב כאשר הצדדים עורכים הסכם, אשר אינו מקצועי או שנערך באופן אשר לא מביא בחשבון, את כל אשר ניתן לראות במועד חתימתו ומותיר "נקודות פתוחות" המהוות כר לויכוחים בין ההורים, אשר פוגעים בקטינים וכבמערכת היחסים בין ההורים הגרושים.

לעורך דין יגאל אמסלם מקרית שמונה ניסיון רב בתביעות להסדרי שהות וכן בניסוח הסכמים הנוגעים לשהות הקטינים אצל מי מההורים, תוך שמביא בחשבון הרגישויות הנדרשות ומתאימו לכל מקרה בהתאם לנסיבותיו. זאת על מנת  לעשות כל הנדרש על מנת למנוע פגיעה בקטינים.

שינויים ותמורות

אנו מצויים בעת בה דיני המשפחה  במדינת ישראל עוברים שינוי, לאורו גם מונחים אשר היו מקובלים ושגורים משתנים. עידן בו האבות מראים רצון ונכונות להיות מעורבים ולקחת חלק משמעותי וגדול יותר בגידול הקטינים ובמעורבות משמעותית יותר בחייהם. עד לפני מספר שנים לא רב, היתה מקובלת תפישה לפיה הילדים מצויים בטיפולה והשגחתה של האם ואילו האב, מבקר את הילדים או שוהה עימם יום או יומיים בשבוע ומדי סופ"ש שני במקרים מסויימים, אף בלא לינה ובלא שהוא מעורב בחיי היום יום שלהם ועסוק למעשה בקריירה ובפרנסה. דומה שעידן זה חולף, ההורים שניהם עסוקים בטיפוח הקריירה. לצד הטיפול בקטינים. מערבותם של האבות ולקחית חלק משמעותי בגידול הקטינים הופכת למצב שכיח יותר, משכך חלוקת השהות עם הקטינים בין ההורים, באופן שיוויוני או קרוב לכך, הינה מחוייבת המציאות ותורמת הן לבריאותם של הקטינים והן לשם מתן אפשרות לכל אחד מההורים לטפח קריירה. באופן זה כולם למעשה נהנים מכל העולמות, והפגיעה בקטינים כתוצאה מפירוק התא המשפחתי קטנה באון משמעותי. לחלוקת זמני השהות ישנה השפעה על שיעור דמי המזונות וחלוקתם בין ההורים. לקריאה לענין דמי המזונות לחץ כאן.