חלוקת רכוש בגירושין

לחלוקת הרכוש בין בני זוג המתגרשים, השלכות משמעותיות מאוד על הצדדים לאחר פרידתם. מטבע הדברים נושא זה נמצא לא פעם במרכזו של הסכסוך ואף פעמים מביא להתמשכות ההליכים. לאור כי נושא זה הינו כל כך מרכזי ובעל השפעה כה רבה על עתידכם, ישנה חשיבות רבה ליצוגכם על ידי עורך הדין המתמחה בחלוקת הרכוש בין בני זוג. חשוב ומומלץ כי יכיר ההיבטים הכרוכים בחלוקת הרכוש ושיהיה בעל ניסיון מוכח ורחב בנושא זה כמו גם בקשור בו כמקרקעין, זכויות סוציאליות, אופציות ועוד, זאת על מנת שתבטיחו את הזכויות המגיעות לכם.

לייעוץ ופרטים נוספים בנושא חלוקת רכוש בגירושין צרו קשר עם עו"ד למשפחה מקרית שמונה יגאל אמסלם.  

תוכן עניינים

מה אומר החוק בנושא חלוקת הרכוש בין בני זוג בגירושין?

בהתאם לחוק, איזון המשאבים בין בני זוג יערך, באופן בו חלוקת רכושם והונם יהיה שווה בשווה. מכך עולה כי למעשה החלוקה די פשוטה, כל הרכוש וההון אשר צברו בני הזוג ומחלקים בין שתי הצדדים בחלוקה שווה. אלא שמהציאות אינה כה פשוטה. החלוקה היא של הרכוש אשר נצבר במהלך הנישואין. כלומר רכוש אשר היה למי מהצדדים טרם הנישואין, לא מתחלק. אלא שבפועל, בנסיבות המתאימות, מתקבלים פסקי דין המורים על איזון  גם בנכס אשר היה למי מהצדדים טרם הנישואין, וזה מחולק בינהם. עניין זה הינו מורכב  וסבוך הרבה יותר מאשר עולה מלשונו של החוק. 

לשם ההמחשה, דירה אשר היתה למי מהצדדים טרם נישואיהם ובה גרו במשותף משך תקופה ארוכה, תשלומי המשכנתה משולמים מהקופה המשותפת וכן נערכו שיפוצים בה. במצב דברים דומה לזה, בית המשפט לענייני משפחה למד מהתנהגות הצדדים ככוונה לשתף בבית המגורים והורה על חלוקתו למרות שהיה  בבעלות מי מהצדדים קודם לנישואיהם.

בדומה לאבחנה בין רכוש אשר היה למי מהצדדים טרם הנישואין, החוק מחריג מהאיזון מתנות וירושות אשר בהן זוכה צד, אף אם אלה הוענקו במהלך נישואי הצדדים. גם במקרים אלה, אין הדבר פשוט כלל ופעמים, בנסיבות מתאימות בית המשפט מורה על איזון וחלוקה גם של מתנות וירושות אשר נתקבלו, בין בני הזוג.

חלוקה זו, הינה כאשר הצדדים לא ערכו הסכם ממון. באם הצדדים ערכו הסכם ממון אשר אושר כחוק, יחולק רכושם כאמור בו. 

לקריאה על הסכם ממון ליחצו כאן.

כיצד מחולקת דירת מגורים בגירושין ?

בחלק גדול מהליכי הגירושין , בית המגורים המשותף מהווה את הנכס המשמעותי ביותר של הצדדים. זאת ועוד פעמים ישנם סנטימנטים רבים יותר לצד אחד בקשר עם בית המגורים. לרוב הזכויות בבית המגורים רשומות על שם הצדדים בחלקים שווים. מכך עולה כי למעשה הזכויות בבית המגורים מחולקות באופן שווה. אך רישום הזכויות בחלקים שווים מותיר הצדדים מחוברים ברכושם, חרף היפרדותם. למעשה חלוקת בית המגורים בגירושין הינה אחת מאלה; או רכישת חלקו של צד  על ידי הצד האחר, או מכירת בית המגורים לצד ג' וחלוקת יתרת התמורה, לאחר החזר המשכנתה אם קיימת, בין הצדדים באופן שווה. 

גם בנושא זה מועלות לא פעם טענות שונות הנוגעות לאופן החלוקה של בית המגורים, לכך פעמים מורכבויות אשר להן נדרש פתרון יצירתי , כגון במקרה של בית מגורים אשר נבנה במשק של הורי מי מהצדדים.  לאור חשיבותו של נושא זה ומורכבותו, מומלץ להיתיעץ עם עורך דין בעל ניסיון מוכח, אשר מתמחה ומכיר היטב נושאים אלה, ויודע לשמור ולעמוד על זכויותיכם.  

מה אומר החוק בנושא חובות והתחייבויות?

התשובה לשאלה זו , לכאורה פשוטה. החובות, מתאזנים בדומה לזכויות. אלא שאף נושא זה אינו פשוט , ואף בו ישנם מקרים בהם נפסק כי בחלק מהחובות ישא צד אחד בלבד. מקרים אלה נוגעים בעיקר למצבים בהם החובות נוצרו שלא לטובת הצדדים, למשל במקרה בו החובות נוצרו כתוצאה מהימורים של צד אחד. ראוי לציין כי לחיובים כלפי רשויות  ומוסדות כגון בנקים, רשויות המס, על פניו נחשבים לחובות משותפים גם אם הם רשומים על שם צד אחד בלבד. 

מהי חלוקת הרכוש במקרה של בגידה ?

התשובה לשאלה זו לכאורה פשוטה. באופן עקרוני, אין בגידה משפיעה על חלקת הרכוש בין בני זוג בגירושין.  אך כפי שכבר ניתן ללמוד, אין התשובה ברורה ונחרצת. ככל שמדובר בהליכים המתנהלים בבית הדין הרבני, נושא הכתובה הינו בעל משמעות רבה, ככל והוא רלוואנטי לצדדים וככל שתוכח בגידה שאלת תשלום הכתובה רלוואנטית. יש לזכור כי פעמים הסכומים הנקובים בכתובה הינם סכומים נכבדים. יובהר כי הכתובה מושפעת מהרכוש אשר יש לצדדים וכלל,  אין היא משולמת בנוסף לרכוש ככל וישנו רכוש בעל ערך. ישנה פסיקה של ביה"ד הרבני אשר הגיעה בערעור לבית הדין הרבני הגדול ובערעור עליו לבג"ץ ואושרה בכל הערכאות. ממנה עולה כי דירה אשר היתה בבעלות הבעל טרם הנישואין לא תתאזן בחלק כלשהו לאור בגידת האישה. חרף כותרות רבות אשר התנוססו במדיות השונות בנוגע להלכה זו, אין היא משנה העיקרון כי בגידה אינה פוגעת בחלוקת הרכוש, מאחר ומדובר ברכוש אשר בבסיסו אינו בר איזון.   

חשיבות בחירת עורך דין מתאים.

כפי שניתן לראות, נושא זה בדומה לרוב הנושאים הנוגעים לפירוק התא המשפחתי הינו מורכב ויש לבחון כל מקרה לגופו בהתאם למכלול הנסיבות היחודיות לו. לאור כך ניכרת חשיבות רבה לקבלת ייעוץ וייצוג מעורך דין אשר מכיר התחום ומתמחה בו ואשר לו ניסיון של שנים רבות ותיקים רבים והבנה היכרות וידע טוב גם בתחומים הנוגעים בדבר. פירוק תא משפחתי משפיע על כל תחומי החיים ומעת הפירוק החיים אינם כשהיו. לאור כך חשוב לבחור עו"ד אשר  מעבר להיכרות של המטריה המשפטית, והתעדכנות שוטפת, ידע לעמוד על זכויותיכם, להדריך ולנתב בהתאם לאסטטגיה אשר גובשה יחד איתכם כדי להשיג את המטרות והיעדים אשר הוגדרו.

לפרטים יעוץ  ומידע נא צרו קשר עם עורך דין למשפחה מקרית שמונה יגאל אמסלם אשר נותן שירותים משפטיים ברחבי הארץ.