מזונות

מזונות, הינם כספים אותם חייב לשלם אדם בהתאם לדין האישי החל עליו. בהתאם לדין היהודי, זהו תשלום אשר משלם האב לטובת צרכי ילדיו הקטינים וכן במקרים המתאימים לטובת בת הזוג. אלה  מוכרים כמזונות ילדים ומזונות אישה. 

לעו"ד למשפחה מקרית שמונה יגאל אמסלם, ניסיון עשיר של שנים רבות בניהול תביעות ומשאים ומתנים לעניין מזונות ילדים ואישה. 

לשירות משפטי חכם ויעוץ דיסקרטי בכל רחבי הארץ נא צרו קשר.

תוכן עניינים

מזונות ילדים

בהתאם לדין על אב יהודי החובה לשלם דמי מזונות עבור ילדיו. חובה אבסולוטית זו של האב, הינה לשלם סכום המספק צרכיו ההכרחיים המינימאליים של הקטין. חרף כי על פי הדין שחל בעבר מהגיע הקטין לגיל 15 הייתה חובת תשלום המזונות מדין צדקה – קרי קודם יספק צרכיו ואם יוותר לו יעבירו לקטין, הלכה למעשה האב המשיך לשאת בחיובו האבסולוטי.

בחודש יולי 2017, נפל דבר, עת בית המשפט העליון שינה ההלכה בנושא מזונות וקבע עקרונות אשר הניעה שינוי מגמה בתפישה הנוגעת לחובת תשלום מזונות אשר הוטלה עד אז אבסולוטית על האב, וקבעה עקרונות מהם עולה כי במקרה בו הקטינים מעל לגיל 6 והסדרי השהות של הקטינים אצל כל אחד מההורים שווה ובמשמורת משותפת והכנסת ההורים שווה, אז ההורים יחויבו באופן שווה במזונותיהם, כלומר עקרונית לא יהא חיוב במזונות.

הלכה זו נגעה למקרה בו הקטינים היו במשמורת משותפת עם זמני שהות שווים והכנסתם היתה דומה. פסק הדין לא פתר את כל השאלות הנוגעות למזונות ילדים והותיר לא מעט שיקול דעת לביתי המשפט לענייני משפחה, כך שההלכה הניעה שינוי תפישתי אשר היה מושרש היטב, אך אין השפעתה על כל תיק, בהיבט המעשי, בהכרח תבוא ליידי ביטוי מובהק. לאור מורכבות הדין וייחודו של כל מקרה ומקרה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין המומחה בתחום המשפחה הגירושין והמזונות על מנת ללמוד ולהבין מהו המצב המשפטי הרלוואנטי למקרה.

דמי המזונות מורכבים ממספר רכיבים והחיוב בהם כולל לרוב חיובים אלה:

המזונות הבסיסים-  אשר אמורים להוות את צרכיו הבסיסיים של הקטין כוללים, מזון, לבוש הנעלה מוצרי היגיינה וכדומה.

מדור – קרי עלות חלקו של הקטין בבית המגורים בו מתגורר.

עלויות מדור – קרי עלות חלקו של הקטין בעלויות המדור כגון חשמל מים אנונה וכדומה.

הוצאות נוספות אשר לרוב מתחלקים שווה בין ההורים – כגון חוגים, שיעורים פרטיים, איבחונים, טיפולים רפואיים אשר אינם מכוסים ע"י ביטוח הבריאות הממלכתי- משקפיים, אורטודנטיה ועוד.

למידע נוסף פנו לעו"ד למזונות יגאל אמסלם. 

תביעת מזונות

תביעת מזונות הינה תביעה ככל תביעה ועליה לכלול פירוט עובדתי אשר יזכה בסעד הנטען ויתמוך בהיקפו. ככלל, אין צורך להוכיח עלויות המחיה הבסיסיות השוטפות כגון מזון, הנעלה ביגוד וכד' אלה הוערכו בפסיקה והינם בבחינת "ידיעה שיפוטית". אם ישנם צרכים מיוחדים אשר מביאים לעלויות שאינן רגילות, יש צורך בהוכחתם. אין בתי המשפט נוטים לבצע חישוב אריתמטי מדויק, אלא פוסקים לפי מכלול הנסיבות של כל מקרה ומקרה. למשרד עורך דין יגאל אמסלם ניסיון בעשרות רבות תביעות למזונות וכן התגוננות מפני תביעות למזונות. 

לרוב, בד בבד עם הגשת תביעת המזונות מוגשת בקשה לפסיקת מזונות זמניים, אשר יאפשרו קיום הקטינים עד להכרעה בתביעה למזונות אשר מטבע הדברים בירורה אורך זמן. ישנה חשיבות רבה לעריכת התביעה או ההגנה, לאחר בחינת המקרה הספציפי, גיבוש אסטרטגיה מיטבית לשם השגת המטרה  באופן שיביא לתוצאה המתבקשת בנסיבות באמצעות שימוש בכלים המשפטיים העדכניים.

שיעור דמי המזונות, קשור וכרוך בנושא הסדרי השהות ואף במשמורת. ותביעה זו כמו מרבית התביעות בין בני זוג, כרוכה ביתר הנושאים אשר במחלוקת ועליה להתאים לנסיבות התיק, תוך שהיא ערוכה מחד באופן אשר יביא לעמידה על מלוא הזכויות ומאידך ברגישות הראויה, משבענייני קטינים מדובר ורווחתם וטובתם הינה בראש סדר העדיפויות,תוך התייחסות לכך כי למערכת היחסים בין ההורים, ישנה השפעה גדולה על כך.

עורך דין יגאל אמסלם מחד דוגל בדרך אשר מחד תעמוד על זכויות הלקוחות בנחרצות ובמקצועיות ומאידך פועל ברגישות המתבקשת, לשם הותרת האפשרות לשיתוף פעולה בין ההורים לטובת הקטינים חרף המחלוקות אשר ביניהם.

מזונות אישה

על פי הדין העברי, בעל חייב במזונות אישתו, בהתקיים תנאים מסויימים. מזונות אלה אינם כמזונות הילדים, ואין בהם התייחסות לצרכים מינימאליים כי אם לחובות הבעל כפי שבאו לידי ביטוי עת כרת את ברית הנישואין בשטר הכתובה. חובת הבעל למזונות האישה עומדת כל עוד הצדדים נשואים. במועד הגירושין, פוקעת חובת הבעל לזון את האישה.

חיוב הבעל במזונות האישה כולל את צרכיה לרבות כלכלה, מלבוש, טיפוח, שכר דירה, אחזרת רכב ועוד. המטרה היא לשמור על רמת החיים בה חיה עת היו נשואים. זאת ועוד, מוחל העיקרון "עולה עימו ואינה יורדת"  כלומר, זכאותה לשיעור מזונותיה הינה לפי עושרו של הבעל, ככל שזה עולה זכאותה עולה. המבחן לשיעור מזונות האישה הינו פוטנציאל ההכנסה של הבעל מכל מקור שהוא. בעבר היו מקרים בהם בעלים עת החל הליך גירושין, עזבו עבודתם וטענו כי אין בידם הכנסה. בדין נקבע כי הבדיקה היא ליכולת ההשתכרות של הבעל, ובהתאם לפוטנציאל זה, נקבעים מזונותיה.

באילו מקרים לא תהיה האישה זכאית למזונותיה:-

במקרה בו האישה עובדת ולה הכנסה מכל מקור שהו, אשר מספקת צרכיה אין הבעל חב במזונותיה שכן חל הכלל לפיו "מעשי ידיה תחת מזונותיה". יחד עם זאת במקרה שהבעל מסרב לתת גט לאישה חרף חיובו על ידי בית הדין, ישנו דין המאפשר הטלת מזונותיה על הגבר חרף הכנסתה, וזאת בין יתר האמצעים אשר בידי בית הדין לגרום לו להסכים ליתן גט.

במקרה בו בגדה האישה היא הפרה חובתה מש"זנתה תחתיו" מאבדת היא את זכאותה למזונותיה.

במקרה בו מסרבת לקיים עימו יחסי אישות משך תקופה ארוכה.

כאשר אין היא מקיימת את מצוות הדת וגרמה לבעל לעבור על הכללים בדת.

בהתאם לכלל "המוציא מחברו עליו הראיה" חובתו של הטוען לזכות ואו לשלילתה להוכיח טענותיו. הגשת תביעה למזונות אישה, דורשת ידע משפטי והכרה של הדין, ומומלץ להיוועץ בעורך דין המומחה לגירושין וכל הכרוך בהן לרבות תביעות למזונות אישה. לעורך דין יגאל אמסלם ניסיון רב בהליכים מסוג זה, אשר השפיעו בסופו של יום, בתיקים בהם הנסיבות התאימו על תוצאות מכלול התביעות אשר הוגשו בין הצדדים. 

לפרטים נוספים ויעוץ מהיר וחכם נא צרו קשר עם עורך דין למשפחה מקרית שמונה יגאל אמסלם.